Contentmarketing
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

"Contentmarketing is een marketingtechniek die draait om het creëren en distribueren van relevante en waardevolle informatie om een duidelijk omschreven en begrepen doelgroep aan te trekken en te binden"

Pulizzi, 2010

De filosofie achter contentmarketing

Contentmarketing is niet je doelgroep ongevraagd en meermaals per dag interrumperen met boodschappen en advertenties. Contentmarketing is niet van de daken schreeuwen dat jouw product onmisbaar en ‘the best thing ever’ is. Contentmarketing is geen one night stand, maar een duurzame relatie gebaseerd op toegevoegde waarde en relevantie. Met content marketing ben je van meerwaarde voor je klant en weet de klant jou te vinden om jouw expertise. De belangrijkste pijler van content marketing is de content, jouw relevante, toegevoegde waarde, waarbij het gaat om juiste vorm en inhoud van jouw boodschap. Die boodschap kan informatief, educatief of ter vermaak zijn, afhankelijk van jouw doelgroep en doelstelling. 

De basisprincipes

      • Zonder eromheen te draaien: het draait niet zozeer om jou of jouw product, maar om (de behoefte van) je klant of doelgroep.
      • Geen ‘one size fits all’-marketing; maar maatwerk, omdat jij uniek bent evenals jouw doelgroep.
      • Duurzame klantrelaties; in tegenstelling tot kortdurende reclamecampagnes, draait contentmarketing om een continue benadering met relevante, aansprekende content.
      • Liever niet storen! Dit betekent niet dat pushen van content of advertising uit den boze is. Maar doe het zorgvuldig, met mate en zorg dat het relevant is. Maar liever zorg je ervoor dat de klant jou vindt, wat mij brengt op het volgende punt:
      • Vindbaarheid: naast juiste vorm en inhoud die aansluit bij de klant, moet de content vindbaar zijn. Hiervoor wordt zoekmachine optimalisatie toegepast en wel continu.
      • Deelbaarheid: deelbare content is content die bezoekers graag delen en zorgt voor de ultieme combinatie van bereik en betrokkenheid. Content die relevant is en raakt, zal de kracht van online mond-tot-mondreclame benutten.

Contentstrategie, contentmanagement en contentcreatie

Om effectieve contentmarketing toe te passen voor je bedrijf zul je strategisch te werk moeten gaan en een gefundeerde contentstrategie uit moeten werken. Stel vragen als; wie is mijn doelgroep? Wat is de behoefte van mijn doelgroep? Wat is ‘de klik’ tussen mijn klant en mij? Hoe wil mijn klant benaderd worden? Om tot een antwoord te komen op dergelijke vragen, is er onderzoek nodig. Hoe ik dat voor jouw bedrijf aanpak vertel ik hier.

Heb je een goede contentstrategie, dan is het zaak de juiste contentmanagement of contentbeheer toe te passen. Het opstellen van een contentkalender is een belangrijk onderdeel dat veel houvast en overzicht biedt. En met een contentstrategie en een contentbeheerplan in de hand, kan je over gaan tot contentcreatie; het zorgvuldig vormgeven van bijvoorbeeld blogs, video, infographics of whitepapers die qua vorm en inhoud van toegevoegde waarde zijn voor jouw klant.

Denk je: ‘Dat klinkt mooi!’? Of ‘Hm…maar wat betekent dat nu voor mijn bedrijf?’
Ik praat er graag met je over door!

Infographic Historie of Contentmarketing

Een stukje geschiedenis

Misschien denk je 'is die vorm van marketing niet zo oud als de weg naar Rome?'. Daar heb je gelijk in. Alhoewel, misschien niet zó oud, maar het bestaat zeker langer dan het internet en online marketing en communicatie oud is. Het Content Marketing Institute maakte een verhelderende infographic over de geschiedenis van content marketing.

De voordelen van contentmarketing

  • De kracht van mond-tot-mondreclame, door de focus op relevante content voor jouw doelgroep, wordt tevredenheid vergroot en wordt de waardevolste reclamesoort die er is gestimuleerd: mond-tot-mondreclame. Je content wordt gedeeld op verschillende media evenals positieve reviews.
  • Kostenbesparend door minder advertentiekosten, omdat je met content marketing inzet op een organisch bereik door middel van relevantie, vindbaarheid en deelbaarheid.
  • Langer houdbaar door geoptimaliseerde vindbaarheid. Vindbaarheid, relevantie en aantrekkelijkheid zorgen ervoor dat jouw content door de tijd heen zijn waarde blijft behouden.
  • Je bent beter vindbaar in Google. Wat we ook van Google vinden, Google heeft wel hetzelfde doel voor ogen: de juiste zoekresultaten en informatie voor de gebruiker leveren. 
  • Door niet te focussen op adverteren ben je niet gebonden aan restricties van Facebook, Youtube of andere online giganten. Dit levert waardevolle creatieve vrijheid op voor jouw eigen content!