Contentstrategie
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

Bouwen aan een contentstrategie

Duurzaam flirten

Een contentstrategie omvat meer dan het kiezen van een tactiek. Tactiek is als een fijne flirt met kans op een leuke one night stand. Strategie gaat voor happily ever after. Zo ook contentstrategie die gaat voor een langdurende klantrelatie. Door te luisteren naar je klant, je eigen sterke punten (merkwaarden) te onderzoeken en te weten wat maakt dat jij en je klant zich tot elkaar aangetrokken voelen, kun je investeren in en bouwen aan een duurzame klantrelatie en groei van jouw merk. Stel jezelf vragen als:

  • Wat zijn mijn (gewenste) merkwaarden? 
  • Wat zijn de merkwaarden waar mijn klant waarde aan hecht?
  • Wie is mijn doelgroep?
  • Wat is de behoefte van mijn doelgroep?
  • Waar bevindt mijn doelgroep zich?
  • Hoe wil mijn doelgroep benaderd worden?

Bij het opzetten van een contentstrategie onderzoeken we deze en andere vragen. We gaan in gesprek met je klant of doelgroep. We doen onderzoek en analyses, on- en offline. En inventariseren zo alle informatie die we nodig hebben om tot strategische keuzes te komen. Dit fundament vormt de start van succesvolle contentmanagement. En zorgt voor een doelgerichte, zorgvuldige aanpak. Geen gespam met ‘contentkak’.

Geen aannames​, maar inzichten

Het is belangrijk om je eigen aannames over jouw merk opzij te zetten en te luisteren naar je klant. Naast dat het uiteraard goede feedback geeft over sterktes en zwaktes, kan je ook zomaar verrast worden. Het is leuk en interessant om echt te horen hoe de klant jou ziet en ervaart. Verrassingen zorgen voor inzichten, die richting geven aan je contentstrategie. 

Hoe ik help

Ik doe – kwalitatief – onderzoek; interviews met klanten en medewerkers, merkwaardenonderzoek door middel van workshops en grondige analyses van on- en offline media. De uitkomsten zorgen voor een hoeveelheid aan gefundeerde inzichten op basis waarvan strategische keuzes gemaakt kunnen worden. 

Over de zakelijk-DNA-methode

Één van de methodes die ik gebruik om tot een contentstrategie te komen is de zakelijke-DNA-methode van Karin Krijt – Garritsen. Karin ontwikkelde, op basis van jarenlange ervaring, kennis en inzichten, deze methode om jouw zakelijke DNA te onderzoeken. Waarom is jouw klant je klant? Welke klik zorgt ervoor dat klanten bij je terugkomen? Hoe wil jouw klant benaderd worden?

‘Ken je je echte DNA niet, kun je ook geen goede contentmarketing doen’

Karin Krijt - Garritsen